terug naar huisover nu-meditatieinfo over URU
vragen en antwoorden
data, tijden en locaties van nu-meditatie sessies
ervaringen van deelnemers
nu-meditatie oefeningen
artikelen, geluidsfragmenten en video's
boeken, DVD's en accessoires
interessante links
Wat is ontspannen?

Ontspannen is niet iets dat je kan doen. Ontspannen is geen handeling. Ontspannen is geen daad en geen activiteit. Ontspannen is wat er gebeurt als een inspanning of aanspanning vanzelf stopt. Totale ontspanning is wat er gebeurt als alle inspanningen voor een moment even gaan liggen.

Naast lichamelijke inspanningen zijn er ook mentale inspanningen. Die kennen we als gedachten. De meeste van onze gedachten zijn strategieŽn om de persoonlijke situatie te verbeteren. Soms zijn dat strategieŽn om 'slechte situaties' te vermijden. Soms strategieŽn om 'betere situaties' te bereiken.

Dit soort strategische gedachten kenmerkt zich door een verkramping ergens in het lichaam. Een samentrekking of aanspanning in het zenuwstelsel en simultaan in het spierstelsel. Soms is deze verkramping groot en wordt het opgemerkt, maar meestal is de samentrekking klein en blijft het vrijwel onopgemerkt. Als die kleine mentale verkrampingen opbouwen in de loop der tijd, ontstaat uiteindelijk wat we tegenwoordig stress noemen.

Als stress eenmaal is ontstaan is het vaak moeilijk om te ontspannen. Dit komt enerzijds doordat de inspanningen/verkrampingen zo klein en daardoor zo onopvallend zijn en anderzijds door de veelheid en verscheidenheid van de aanspanningen.

Een gangbare poging om deze kleine en vele aanspanningen tot rust te brengen is om lichaam en geest te ontspannen met behulp van bijvoorbeeld yoga of meditatie. Hoewel veel verkrampingen dan kunnen oplossen is dit slechts tijdelijk. Zodra je stopt met de ontspanningsoefeningen, komen de verkrampingen weer terug.

Om echte en blijvende ontspanning uit te nodigen, moet de oorzaak van de vele kleine aanspanningen worden weggenomen. Wat is de oorzaak dan? De oorzaak van alle gedachteactiviteit is het valse idee dat het niet goed is, zoals het nu is. De oorzaak van alle verkrampingen -en daarmee van alle stress- is de illusie dat je huidige situatie niet perfect is en daarom verbetering of verandering nodig heeft. Er heerst een idee dat er een probleem is, dat moet worden opgelost, maar dat niet zomaar opgelost kan worden.

Gelukkig hoef je niet zomaar te geloven dat alles precies goed is zoals het nu is: je kan het zelf ontdekken. Dit proces van ontdekking is wel spannend, omdat het tegen al je neigingen ingaat. Om te ontdekken dat alles al goed is zoals het is, hoef je jezelf alleen maar uit te nodigen om voor een moment al je belangen op te geven en te kijken wat er gebeurt in je lichaam. Je hoeft alleen maar alles wat je wilt even op te geven en alles wat je niet wilt toe te laten. En vervolgens te kijken wat er gebeurt.

Na de eerste poging ontstaat er vaak een sensatie, die je angst of onrust kan noemen. Maar als je de uitnodiging herhaalt kan je ontdekken, dat je nog steeds leeft, nog steeds ademt en dat de wereld om je heen niet is ingestort. OK, je ideeŽn over de wereld storten misschien wel in, maar de wereld is er nog. Je kan nog steeds zien, horen, ruiken, proeven en voelen. Ontspanning begint dan langzaam (of snel) vanzelf te ontstaan.

In het volharden van het ontspannen aanwezig zijn met alles wat via je 5 zintuigen binnenkomt, krijg je een bonus. Er ontstaat genieten. Een ontspannen genieten van ruiken, proeven, horen, zien en voelen wat er zich aandient in het moment dat je nu noemt. Een ontspannen genieten van eenvoudig aanwezig zijn.